Moi nii mut raiskattii ku olin 13 ja en oo kertonu siitä kellekkää muullekku terapeutilleni. Olin silloin hyvin itsetuhoinen. Mutta nyt lähiaikoina minänolen alkanut muistelemaan sitä joka aiheuttaa minulle esim ahdistuskohtauksia ja välillä viiltelyä.. mitä mun pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
On hyvin luonnollista, että traumaattinen tapahtuma ei heti häviä mielestä. Jos tapahtumasta on kulunut vasta vuosi, niin on ymmärrettävää, että vielä pohdit ja muistelet tapahtunutta. Itselle saa antaa niin paljon aikaa parantua ja käsitellä asiaa kuin vaan kokee tarvitsevansa. Hienoa, että olet kertonut asiasta terapeutillesi. On tärkeää, että elämästäsi löytyy joku, jonka kanssa voit keskustella ja käsitellä asiaa.
Oletko kertonut terapeutillesi tämänpäiväisistä tunteistasi, ahdistuksestasi ja viiltelystä? Voitteko yhdessä purkaa näitä tunteita? Traumaattisen tapahtuman jälkeen on sallittavaa, että toipumiseen menee aikaa, ja ammattilaisen tuki voi helpottaa parantumisprosessia.
Tunteista sekä muistoista voi olla parempi puhua avoimesti terapeuttisi kanssa, vaikka ne ovatkin varmasti kipeitä asioita. Kuitenkin niiden tukahduttaminen voi olla erittäin tuhoisaa pitkällä tähtäimellä. Asioiden käsittely voi viedä aikaa ja olla kivuliasta, mutta se on tärkeää toipumista ajatellen. Viiltelystä ja ahdistuskohtauksista puhuminen voi jo auttaa. Terapeuttisi tehtävä on tukea sinua sekä tarjota mahdollisia menetelmiä ja ratkaisuja.
Sinun on hyvä muistaa, niin kuin ehkä tiedätkin jo, että raiskatuksi tuleminen ei ollut sinun syysi, et ole toiminut mitenkään väärin eikä sinussa ole mitään vikaa. Sinulla on oikeus saada apua tunteidesi käsittelyyn.
Jos haluat lisää neuvoa tai tukea voit soittaa Sexpon ilmaiseen puhelinneuvontaan. Suomen Mielenterveysseura tarjoaa myös ilmaisia kriisipuhelin palveluita. Tukea löytyy myös Raiskauskriisikeskus Tukinaisesta.
Viiltelystä voit lukea lisää Nuorten Mielenterveystalon sivuilta.
Hienoa, että olet päässyt terapiaan, ja että laitoit meille tämän kysymyksen. Tällaisissa asioissa on tärkeää hakea apua itselleen. Olet hyvin rohkea.
Vastaaja: Tuuli Häärä & Oona Turunen
Julkaistu: 19.4.2017