HEI!! Lähetin tänne jo kohta 2 vkoa sitten kysymyksen enkä ole varma, että menikö se edes aikuisten vai nuorten puolelle. Hukkasin myös sen numero sarjan enkä nyt varmaa enää onko siihen vastattu vai ei.. Eli ajattelin pistää uudelleen hiukan lyhyempänä versiona: Eli mulla tupakkafetissi En kiihotu muista ihmisistä, mutta heidän tupakoinnista kylläkin.. Joskus, kun mulla oli pitkään todella tylsää niin keksin hölmön harrastuksen.. En alaikäisenä saanut tupakkaa muuten niin aloin kaupungilla kytätä ihmisten jämiä. Joita eivät tumpanneet. Eli noukin sen maasta. Keksin myös toisen jutun, että voin kerätä maasta mahdollisimman pitkiä tumppeja joita itse sytytän uudelleen. Nuo kiihottivat todella paljon ja toivat jännitystä tylsyyteen. Sinäänsä nuo muiden polttamat tupakat ovat aika ällöttövä ajatus, mutta en saanut muualta. Tein noita molempia aika paljon n. Puolen vuoden ajan. (2015 heinäkuu-2015 joulukuu) Sen jälkeen oli puolen vuoden tauko tupakasta ( msturboin vain tupakka fantasioille) kunnes kesällä (2016) aloin saada kokonaisia. Joita poltin 1-3/pv. Vain siksi koska se tuo mielihyvää ja kiihottaa minua... Tuollaista yksinään sekoilua... vähän hävettääkin. Pitäisikö tuosta olla huolissaan? Nyt yritän lopettaa enkä oo polttannu ku 1-3 ehkä viikossa, mutta silti välillä tulee kova panetus ja tekee mieli polttaa siksi. Ei nikotiiniriippuvuuden takia vaan fetissin. Pitäisikö huolestua? Voiko olla merkki jostain aivokasvaimesta? Luin netistä, että kasvain voi aiheuttaa holtitonta seksuaalista käytöstä ja tämä kiihotus on aika voimakasta. Entä onko noista tupakoista voinut tulla tauteja? Luultavimmin ne tumpit joita sytytin uudelleen ovat olleet maassa jo jonkin aikaa ja taudit kuolleet. Mut entäs se toinen, kun kerroin, että keräsin myös käryäviä jämiä eli näin jonkun juuri heittävän sen maahan onko siitä voinut tulla jokin vakava tauti? Entä olenkohan voinut saada jo syövän röökistä? Haluaisin lopettaa, mutta välillä sorrun tämän fetissin takia. Onko se outoa? Vai normaali voimakasta nuoruuteen kuuluvaa kiihotusta? Kiitti jos vastaatte. Tietysti nyt löydän juuri sen vanhan kysymykseni jostain ennen tätä...

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kirjoitit, että sinulla on tupakkafetissi. Kiihotut ihmisten tupakoinnista, ja sinun mielestäsi on kiihottavaa kerätä tupakan jämiä maasta, ja polttaa niitä. Keräät joko tumppeja tai palavia tupakan jämiä. Myöhemmin olet saanut kokonaisia tupakoita, joita olet polttanut, ja kokenut sen kiihottavana. Alkuvuodesta 2016 olit kokonaan polttamatta ja masturboit fantasioiden tupakasta. Tällä hetkellä poltat 1 – 3 tupakkaa viikossa fetissin vuoksi.
Sinua hävettää tämä fetissi, ja olet huolissasi terveydestäsi. Pelkäät, että vanhoissa tumpeissa, tai vielä käryävissä tumpeissa, voi olla jotain tauteja. Olet myös huolissasi, voisiko sinulla aivokasvain, joka aiheuttaa sinun mukaasi holtitonta seksuaalista käytöstä. Mainitsit myös pelkääväsi, että tupakointi on aiheuttanut sinulle syövän.
Fetissit herättävät monesti häpeää ja ihmetystä. Ne tuntuvat usein oudoilta. Siitä huolimatta fetissit ovat normaaleja ja hyväksyttäviä, kunhan eivät loukkaa kenenkään oikeuksia, yksityisyyttä tai seksuaalisuutta. Fetissejä on mahdollista toteuttaa vain mielikuvissaan –tämä on hyvä tapa silloin, kun fetissiä ei ole luvallista muutoin toteuttaa tai se ei ole terveydelle hyväksi.  Mielikuvissa eli omassa fantasiamaailmassa vain mielikuvitus on rajana eikä siellä voi aiheuttaa mielipahaa muille ihmisille eikä myöskään vahingoittaa itseään.
Sinun tilanteessasi fetissistäsi ei ole haittaa kenellekään muille. Toisaalta taas fetissisi on sinun terveydelle haitallinen. Tupakointi on merkittävä sairauksien aiheuttaja, ja tupakointi aiheuttaa nikotiiniriippuvuutta. Tupakointi jo itsessään on terveydelle haitallista, ja maasta kerätyt tumpit ovat likaisia ja erittäin epähygieenisiä. Käryävissä tumpeissa on vieraan ihmisen sylkeä, ja syljen kautta voi tarttua lähinnä flunssat ja vatsataudit, mutta vaarallisemmat tartuntataudit tuskin tarttuvat tumpeista.
Mitä tulee aivokasvaimeen, niin sen voi arvioida vain lääkäri pään tutkimuksien jälkeen ja sama pätee myös mahdollisiin tupakan aiheuttamiin sairauksiin. Kirjoittamasi perusteella et kuitenkaan polta paljon. Tämä on hyvä asia, koska välttämättä et ole vielä riippuvainen nikotiinista ja tupakasta luopuminen on näin ollen helpompaa.
Minusta on hienoa, kun kerroit, että noin puolen vuoden ajan pystyit olemaan polttamatta ja fantasioit tupakoinnista masturboidessa. Mikä sai sinut silloin lopettamaan? Mitä sinä silloin teit, jotta pystyit lopettamaan tupakoinnin? Miten voisit palata tähän? Tupakointi fantasiamaailmassa on luvallista – ja mikä parasta, se ei ole myöskään haitallista terveydellesi. Voisitko siirtyä taas siihen tapaan, että masturboit ja ajattelet tupakkaa? Anna itsellesi lupa toteuttaa fetissiäsi fantasiamaailmassa. Omissa mielikuvissa saat nauttia ja rentoutua.
Kerroit, että koet tupakoivat ihmiset kiihottavina. Sinun olisi hyvä miettiä, mitkä tilanteet koet kaikista kiihottavimpina, ja ainakin aluksi vältellä näitä paikkoja ja tilanteita. Joskus voi auttaa, kun etsii uusia reittejä, joita pitkin kulkee esimerkiksi kotiin, kouluun tai harrastuksiin. Uudet reittivalinnat saattavat auttaa, jos päivittäisessä arkielämässä on paljon kiihottavia tilanteita tai paikkoja. Saat kuitenkin mielikuvissasi jatkaa fetissin toteuttamista. Hävitä kuitenkin kaikki tupakat, ja tupakointiin liittyvät asiat kuten tulitikut ja sytkärit pois kotoasi. Olet pystynyt lopettamaan tupakoinnin kerran aiemmin, niin uskon sinun pystyvän siihen myös uudelleen.
Haluaisitko keskustella fetissistäsi? Tämä onnistuu esimerkiksi Sexpon neuvontapuhelimen kautta.
Vastaaja: Veera Mäkinen
Julkaistu: 31.1.2017