Minä kysyin ihan vitsillä opettajalta että voisiko hän nostaa minun nusiikin numeroa ja kysyin mitä hän haluaa siittä. Hän sanoi et panon. Onko tämä sallittua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Opettajasi on toiminut väärin ehdottaessaan sinulle seksiä vastapalveluksi kouluarvosanan nostamisesta. Vastikkeellinen seksi ja opettajan valta-asemassa oleminen tekevät tilanteesta myös laittoman. Sinä et ole tehnyt tilanteessa mitään väärää.
Suosittelen kertomaan tapahtuneesta sinulle luotettavalle aikuiselle. Tällainen henkilö voi olla esimerkiksi oma vanhempi tai kouluterveydenhoitaja. Olet oikeutettu kaikkeen mahdolliseen tukeen. On tärkeää, ettet jää tapahtuneen kanssa yksin.
Voit olla myös yhteydessä nuorille suunnattuun Rikosyhripäivystykseen, josta saat neuvoa ja tukea tilanteessa etenemiseen ja kokemaasi. Tapahtuneesta on tärkeä tehdä rikosilmoitus, jotta opettajasi ei pääse enää jatkamaan toimiaan ja hän joutuu vastuuseen teostaan. Voit halutessasi soittaa neuvontapuhelimeemme tai varata ajan maksuttomaan tapaamiseen, jossa voimme puhua lisää asiasta.
Vastaaja: Pauliina W. ja Anna Kolster
Julkaistu: 20.4.2017