Hei. Minulla on sellainen ongelma, että minua pierettää ihan älyttömästi. En uskalla lähestyä siitä syystä tyttöjäkään, koska piereskelen kaiken aikaa. Kukaan ei halua olla minun kanssa. Syön ihan tavallista ruokaa enkä ole ylipainoinen. Alan olla epätoivoinen, kun tulee joskus 70-80 pierua päivässä. Mitä pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Hienoa, että olet lähtenyt selvittämään asiaa. On ymmärrettävää, että piereskely vaivaa sinua ja tuottaa vaikeutta lähestyä tyttöjä.
Kaasun muodostuminen suolistoon eli pierut on normaali, sinänsä harmiton ilmiö.
Pääosan ruoansulatuskanavan kaasusta tuottavat suoliston bakteerit. Ilmaa voi joutua suolistoon myös nielemällä. Suolikaasua muodostuu keskimäärin 7–8 desiä päivässä ja ihminen voi pieraista 25 kertaakin päivässä ilman, että se on epänormaalia.
Jos pieruja tulee 70-80 päivässä, se voi esimerkiksi johtua jostakin epäsopivasta ruokavaliossasi. Syynä voivat olla tietyt ruoka-aineet tai yliherkkyydet kuten laktoosi-intoleranssi tai keliakia.
Pitkään istumista kannattaa välttää. Liikunta voi auttaa suolikaasun liikkeelle laittamisessa, mutta sen vaikutus voi tuntua vasta viikkojen jälkeen, joten odottele rauhassa.
Probiooteista voi myös olla apua – niitä saa muun muassa apteekeista ja luontaistuotekaupoista.
Sinun kannattaa kuitenkin käydä lääkärissä, jotta saat apua ja elämäsi helpottuu. Voit lukea aiheestä enemmän Terveyskirjasto Duodecimin verkkosivuilta kohdasta Ilmavaivat, vatsan turvotus.
Ihastuksen kohteita tai kiinnostavia tyyppejä voit lähestyä myös muuten, esimerkiksi sähköpostilla tai lähetämällä viestin, perinteisellä kirjeellä tai soittamalla vaikkapa videopuhelun.
Vastaaja: Hanna Lasonen & Elina Tanskanen
Julkaistu: 3.10.2017