Olen 18 vuotias mies. Näin jokunen viikko sitten netissä selaillessani että 19v siskoni pitää netissä livekamrea seksichattia. Nyt minua on alkanut kiihottaa ajatus katsella hänen esitystä. Onko esityksen katsominen hyväksyttävää?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Huomasit jonkin aikaa sitten siskosi pitävän live-kamera seksichattiä netissä. Nyt pohdit, voisitko seurata esitystä. Seksichatin katselussa livekameran välityksellä ei ole sinällään mitään väärää, kun esiintyjä on täysi-ikäinen. Asiaa mutkistaa se, että esiintyjä on siskosi, ja pohdit sen vuoksi, olisiko sinun hyväksyttävää katsoa esitystä.
Se, että katsomisen ajattelu kiihottaa sinua, on normaalia. Esimerkiksi alastoman kehon, seksikkäästi verhotun vartalon, toisen ihmisen itsetyydytyksen tai jonkin kielletyn tekemisen ajatteleminen voivat toimia voimakkaina virikkeinä kiihottumiseen. Sitä, että tietoisesti ajattelee kiihottavia asioita, kutsutaan fantasioimiseksi.
Se, että esiintyjä on siskosi, on kuitenkin herättänyt sinussa kysymyksen siitä, olisiko hänen seksichattinsa seuraaminen sinulle hyväksyttävää. Pohdintaasi voi mahdollisesti vaikuttaa tieto siitä, että Suomessa seksi lähisukulaisten kesken on laitonta. Entä mitä ajattelet siitä, miten se, että katsoisit chattiä, vaikuttaisi teidän väleihinne sisaruksina? Miten uskoisit siskosi reagoivan, jos hän tietäisi sinun seuraavan hänen chattiään? Pohdin myös, mitä ajatuksia sinussa ylipäänsä herättää se, että tiedät siskosi pitävän seksichattiä? Pohdinnoissa kannattaa pitää mielessä myös se, että piti seksichatiä kuka tahansa, hänellä on oikeus päättää, keiden kanssa haluaa olla yhteydessä.
Mikäli haluat pohtia näitä kysymyksiä tai mahdollisia muita mielessäsi olevia kysymyksiä ammattilaisen kanssa, voit varata maksuttoman neuvontatapaamisen Sexpoon tai soittaa neuvontapuhelimeen keskustellaksesi sinua pohdituttavista asioista. Hyvää jatkoa!
Vastaaja: Seksuaalineuvontaopiskelija & Elina Tanskanen
Julkaistu: 5.10.2017