moi! oon 12v tyttö ja mun peppureiän ympäril on karvoi. pystyyks ne poistamaan jollai muulla tavalla ku sheiverillä? must jotenki vaa tuntuu silt et sheivaaminen alkaa ärsyttää sitä peräreiän aluetta ja sit se alkais varmaankin sattuu (en siis ole vielä kokeillut minkäänlaista poistamistekniikkaa) ja toinen asia koskee tissejä. kauan ne kasvaa noin suurinpiirtein? ja tarkottaako tissien aristaminen sitä että ne tulee vielä kasvamaan vai onks se jotai muuta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Ihanaa, että olet alkanut tutustua kehoosi ja siinä tapahtuviin muutoksiin! Se on tärkeä osa murrosiän kehitystä. Mietit, miten voisit poistaa karvoitustasi peräreiän ympäriltä. Onko karvoituksesta sinulle jotakin haittaa? Miksi haluaisit poistaa karvoitusta? Intiimialueen karvoituksella on monia tärkeitä tehtäviä, kuten suojata aluetta bakteerien ja virusten aiheuttamia tulehduksia ja tauteja vastaan. Peräaukon alue on hyvin herkkää aluetta ja aivan kuten kirjoitat, sheivaaminen voi ärsyttää aluetta ja altistaa senkin myötä tulehduksille. Karvojen kasvu on tärkeä merkki murrosiän kehityksestä. Yleensä karvoja kasvaa alapäähän kaikille paitsi häpykummun alueelle, myös peräaukon ympärille. Toki olemme kaikki yksilöitä ja toisilla karvoja voi olla enemmän, toisilla vähemmän. Jos mietit, onko karvankasvusi jollakin tavalla poikkeavaa, kannattaa sinun jutella asiasta koulun terveydenhoitajan tai koululääkärin kanssa.
Pohdit myös rintojen kasvua. Yleensä rintojen kehitys kestää tytöillä noin 3-5 vuotta, mutta se on yksilöllistä. Senkään jälkeen rinnat eivät ole valmiit ja lopullisessa muodossaan. Erilaiset hormonaaliset muutokset (kuten hormonaalinen ehkäisy, raskaudet ja imetys, vaihdevuodet) sekä painon muutokset elämän aikana vaikuttavat rintojen muotoon, kokoon ja rakenteeseen. Sinun ikäiselläsi tissien aristaminen johtuu todennäköisimmin rintojen kasvamisesta ja on täysin normaalia. Mikäli asia kuitenkin mietityttää sinua, voit käydä kouluterveydenhoitajan luona juttelemassa asiasta.
Vastaaja: Reetta Honkanen & Henriikka Sundell
Julkaistu: 27.9.2017