Miksi miehen seksuaalisuuteen liittyvää väkivaltaista käytöstä ja sadismia ei pyritä kitkemään pois? Nettikeskustelu miesten palstoilla on aivan järkyttävää. Olen joutunut nettivinkkaamaan poliisille keskusteluja joissa mässäillään raiskauksille ja hyväksikäytöille ja kutsutaan sammuneita uhreja "likaisiksi lortoiksi". Jos miehen seksuaalisuus on tässä tilassa Suomessakin, mitä se kertoo kulttuurista? Lisäksi miehet puhuvat naisista todella esineellistävällä tavalla ja miehet vaativat naisilta seksiä mutta miehillä ei heidän omien sanojensa mukaan ole velvollisuutta kunnioittaa seksikumppaneja. Miten ihmeessä miehet voivat olettaa että heidän seksuaalisuuteensa suhtaudutaan positiivisesti? Ei ihme ettei parisuhdeseksi maistu naisille kun vierellä on kehitysmaan seksuaalisuudella varustettuja alistajia joilla ei ole mitään kontrollia tai vastuuta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Ikävää, että olet saanut niin negatiivisen kuvan vastakkaisesta sukupuolesta. Olet oikeassa, että nettipalstoilla käydyt keskustelut ovat joskus järkyttäviä. Siellä on kuitenkin edustettuna vain osa kaikista miehistä, ja sinne usein myös pyrkii ne, joilla on valmiiksi aggressiivisuutta tai mahdollisesti muuten paha olla. Muista myös, että ihmiset saattavat usein esittää sellaista, mitä eivät todellisuudessa ole. Netissä anonyymisyys on niin helposti saavutettavissa. Se ei tietenkään myöskään oikeuta väkivaltaisuutta, epäkunnioitusta tai huonoa käytöstä.
Seksuaalisuus on hyvin yksilöllisistä sekä moninaista, eikä sadismi tai väkivalta ole osa kaikkien miesten seksuaalisuutta. Nettipalstoille on vain saattanut päätyä monia samanlaisia ihmisiä. Seksuaalisuus sekä asenne toista sukupuolta kohtaan rakentuu jo varhaisessa iässä. Tärkeää on siis kasvattaa tulevat sukupolvet kunnioittamaan kaikkia sukupuolia. Tähän auttaa oikeanlainen tuki ja hyvä seksuaalikasvatus. Valitettavasti olematon tai vääränlainen seksuaalikasvatus voi johtaa juurikin siihen, ettei ymmärrä tai halua ymmärtää vastakkaista sukupuolta ja siksi kohdistaa vihaa ja väkivaltaa heihin. Miehet, jotka niin käyttäytyvät ovat usein hyvinkin hukassa naisten suhteen. Siksi juurikin esineellistäminen ja epäkunnioitus.
Aikuisten miesten mielipiteitä tai asenteita on vaikeaa muuttaa tai ’kitkeä pois’, eikä sinun tarvitse ottaa siitä vastuuta. Mukavaa, että olet ollut aloitteellinen ja ilmoittanut poliisille silloin kun olet uskonut, että lakia on rikottu. Jos palstat kuitenkin ahdistavat sinua, olisiko mahdollista pitää taukoa niiden lukemisesta? Se, mikä voisi helpottaa on myös omille läheisille miespuolisille puhuminen. Heiltä voisi kysyä näkökulmia ja mielipiteitä asiaan liittyen ja saada mahdollista helpotusta oloosi.
Maailmassa tulee aina olemaan niitä joiden arvot ovat erilaiset kuin omat. Kaikkien ongelmia ei kuitenkaan voi ottaa omille harteille. Joskus on hyväksyttävä, että tälläisiä ihmisiä on, he tekevät väärin ja antaa heidän olla. Yleisesti Suomi on tasaarvon puolesta oleva maa ja enemmistö miehistä eivät kannata väkivaltaa ja sadismia.
Parisuhteissa on tärkeää, että kunnioitus on molemminpuolista. Kenenkään ei tarvitse olla suhteessa, jossa kokee olevansa alistettu tai huonosti kohdeltu. On tärkeää tietää, että omat ja kumppanin arvot ovat samat kun aloittaa seurustelun.
Vastaaja: Tuuli Häärä ja Anna Kolster
Julkaistu: 2.5.2017