Hei Kysymyksiä naisen genitaaliherpeksen tartuttavuudesta silloin kun estolääkitys on käytössä. Tällä hetkellä reilu kuukausi syöty estolääkitystä. Oireita ei siis ole, kun estolääkitys käytössä. Käytössä ensin Zovirax, myöhemmin Acyrax. Virus saatu mieheltä, jolla huuliherpes. 1. Voiko ylipäänsä harrastaa seksiä ilman kondoomia? siis juuri tätä tartuttavuutta ajatellen ja siis nimenomaan kun estolääkitys on käytössä. 2. Kuinka todennäköistä on että herpesvirus tarttuu mieheen suojaamattomassa emätinyhdynnässä vaikka päivittäinen estolääkitys on käytössä? 3. Voiko genitaaliherpesvirusta kantava nainen antaa suojaamatonta suuseksiä miehelle? Oireita ei ole ikinä ollut suun alueella. 4. Voiko terve mies antaa suuseksiä genitaaliherpesvirusta kantavalle naiselle ilman suojaa, edelleen kun estolääkitys jatkuvassa käytössä eikä näkyviä oireita ole. Kiitos etukäteen. Toivon mahdollisimman tarkat vastaukset joka kohtaan, sillä tietoa ei tunnu löytyvän.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Herpesviruksia on kahdenlaisia ja ne ovat hyvin yleisiä. Herpes simplex tyyppi 1 ja herpes simplex tyyppi 2. Tyyppi 1 on yleisesti huuliherpes eli yskänrokko ja tyyppi 2 sukuelinherpes, mutta joskus on huuliherpestä genitaalialueilla ja joskus genitaaliherpestä kasvoissa. Ero todetaan laboratoriokokeilla.
Lääkärisi on määrännyt sinulle estolääkettä, joka todennäköisesti jatkuu pitkän aikaa. Estolääkitys on tarkoitettu siihen, että se vähentää elimistössäsi olevaa virusta aktivoitumasta niin helposti. Herpesvirus elää kehossa, kun tartunnan on saanut, mutta se voi olla nukkumassa eli lepotilassa pitkänkin aikaa. Sen voi aktivoida esimerkiksi aurinko, stressi, kuukautiset tai flunssa.
Yleensä ihmisiä, joilla on huuliherpes kasvoissa, kehoitetaan välttämään antamasta suuseksiä kun tauti on aktiivisessa vaiheessa eli rakkulavaiheessa. Tällöin myös huuliherpes voi levitä kumppanille huuleen myös suudellessa. Jos on vain genitaalialueella herpes, voi mielestäni turvallisesti antaa suuseksiä toiselle koska infektio ei ole kasvoissa.
Jos katsotaan kansallisesta ohjekirjasta eli Duodecimin Terveyskirjastosta, niin siellä esimerkiksi sukuelinherpestä kantavaa kehoitetaan käyttämään kondomia tilapäisissä suhteissa, koska puolet tartunnoista on todettu leviävän taudin oireettomassakin vaiheessa. Tartuntariski on suurempi miehestä naiseen kun naisesta mieheen. Vakituisissa suhteissa kehoitetaan myös käyttämään taudin aktiivisessa vaiheessa kondomia.
Lisää tietoa turvaseksistä voit kysyä Hivpointista.
Vastaaja: Anna Wootten
Julkaistu: 28.3.2017