Olen mies jolla on kaksi kysymystä, Ensinnäkin: Olen jo pitkään ajatellut tilata g-piste stimuloijan ja/tai anaali-fleshlightin netistä. Onko naisten ja miesten stimulojissa jotain eroa ja jos on niin mikä on erilaista? Toiseksi: Osaatteko vastata miksi miesten seksileluihin suhtaudutaan yleisesti ottaen paljon negatiivisemmin kun naisten seksileluihin? Jos naisella on dildo tai vibraattori, on se monen mielestä ok. Mutta jos miehellä on tekovagina tai muuta vastaavaa, pidetään häntä perverssinä ja poikkeavana. Minä kaipaan seksiä enkä jaksa aina vain vemputtaa, täytyy naistenkin ymmärtää että miehilläkin on oikeus nauttia samalla tavalla?

Hei.
Kiitos kysymyksestä. Kysyt, onko miesten ja naisten g-piste stimuloijilla eroja. Miehille g-pistestimuloija on muotoiltu niin, että se taipuu osuen hyväilemään miehen anaaliaukon kautta prostataa eli eturauhasen aluetta, niin että kiihottajan taivutettu pää asetetaan sisään peräaukkoon. Näitä eturauhas-kiihottimia on olemassa myös moottoroituina ja eri värejä, kokoja ja materiaaleja on runsaasti tarjolla. Naisten g-pistettä kiihotetaan emättimen kautta emättimessä noin etusormen mitan syvyydellä olevaa etuseinämää hyväilemällä. Mielestäni ero on lähinnä pieni siten, että naisten kiihottimet, dildot ja hieromasauvat, on muotoiltu eri tavoin kuin miesten. Monet naiset kokevat seksuaalisen kiihottumisen klitorista kiihottamalla, joten klitoriskiihottimet ovat erilaisia.
Kysyt myös, miksi miesten seksileluihin suhtaudutaan yleisesti ottaen paljon negatiivisemmin. Olen pohtinut asiaa itsekin ja olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ajattelu on hyvin sukupuolisidonnaista. Syyt ovat varmasti moninaiset eikä yhtä selkeää syytä löydy. Yksi on ehkä se, että miehille on asetettu kovia vaatimuksia seksin suhteen ja paradoksaalisesti ajatellaan, että mies on aina valmis seksiin, haluaa seksiä ja olla sukupuoliyhteydessä. Nämä asenteet kumpuavat maskuliinisesta maailmankuvasta ja mielestäni sellainen miehinen arvomaailma kokee seksin siten, että mies pystyy, jaksaa ja kestää. Tällöin asenteet vääristyvät, keskusteluilmapiiri värittyy siten, että ”luuserimies runkkaa tekovaginaan” ja miehet ovat varmasti ymmällään näiden kovien vaatimusten edessä. Seksuaalisuus varsinkin, vaikka alueena yksilölle mitä yksityisintä, on samalla yhteiskunnallisesti varsin julkista ja voimakkaasti arvokeskeistä. Toisaalta yksi yksityiskohta liittyy seksilelujen ostamiseen, erään tilastotiedon mukaan miehet ostavat seksileluja enemmän kuin naiset. Arvoitukseksi jää, ostavatko miehet seksivälineitä itselleen vai kumppanilleen sooloseksiin tai yhteisiin leikkeihin.
Historian kuluessa pitkään suhtauduttiin itsetyydytykseen hyvin kielteisesti ja asenneilmapiiri on ollut suorastaan sooloseksiä vastustava. Pahimmillaan hyvin stereotyyppisesti esitettiin, että masturbaatio voisi olla vahingollista, mitä se ei missään nimessä ole. Masturbaation suhtaudutaan vieläkin osin häpeillen, minkä ymmärtää siitä näkökulmasta, että ihmisen seksuaalisuus on intiimiä aluetta ja jokaisella on oikeus omaan yksityisyyteen.
Asenteet sooloseksiin toivottavasti muuttuvat yhä myönteisemmäksi sekä seksuaaliterveyden edistämisen kautta että suvaitsevaisuutta korostavan julkisen keskustelun myötä. Pidän sitä hyvänä asiana, että sooloseksistä puhutaan yhä enemmän. Silti tässä asiassa asenteet muuttuvat hitaasti.
Kannustan sinua lämpimästi tutustumaan eri seksivälineisiin, nauttimaan omasta kiihottumisestasi ja syntyvästä seksuaalisesta halusta niine tavoin, joilla sinä voit toteuttaa omaa seksuaalisuuttasi ja juuri sinulle sopivalla tavalla. Kannustan vielä käyttämään liukastetta seksivälineiden kanssa ja huolehtimaan välineiden puhtaudesta. Löydät aiheesta lisää eri seksivälineitä myyviltä verkkosivuilta.
Toivotan iloisia sooloseksihetkiä seksilelujen parissa.
Vastaaja: Maria Linkoaho-Nordling
Julkaistu: 11.10.2016