Hei, olen 24-vuotias tyttö ja sain tietää että minulla on kondylooma. Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa muutamiin kysymyksiin, mutta en vieläkään ole varma asiasta. Eli, nyt kun minulla on tämä virus niin olen ymmärtänyt että se suurimmalla osalla häviää/paranee itsestään noin kahden vuoden sisällä..? Mutta silti löysin tietoa että se virus jää elimistöön loppuelämäksi. Joten en ymmärrä miten voi olla molemia? Ja jos se nyt paranee parissa vuodessa ja papa-kokeissa ei näy enää mitään niin tarttuuko se minusta muihin senkin jälkeen? Koko loppuelämäni ajan? Ja sitten mietin myös sitä että kun virus tarttuu limakalvojen kautta. Niin voiko se tarttua miten päin vaan, esim. jos minulla kenellä on virus otan mieheltä suihin ilman kumia niin se tarttuu? Samalla logiikalla jos mies antaa minulle suuseksiä tartutan viruksen häneen? Vaikka olisi oireeton ja vaikka ei olisi 'rakkuloita' suussa tai alapäässä? Eikö samalla logiikalla pitäisi taudin tarttua suudellessa? Ja pystyykö miehet testaamaan ovatko saaneet virusta ilman että heille on ilmennyt oireita?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kondylooman aiheuttama papilloomavirus häviää joillakin ihmisillä ajan kuluessa ja paranee itsestään, mutta toisilla virus voi jäädä elimistöön ja sen tuomat oireet voivat uusiutua vuosienkin päästä.
Kuten muillekin viruksille, ihmisen elimistö muodostaa saamallesi virustyypille immuniteetin, joka tarkoittaa, ettet voi saada kyseistä virustyyppiä enää uudestaan. Samanlainen ilmiö on esimerkiksi vesirokossa. Jos olet sen kerran sairastanut, et voi sairastua enää uudestaan. Koska papilloomavirustyyppejä on kuitenkin useita, on mahdollista, että voit saada toista viruskantaa itseesi, ja näin myös mahdollisesti oireilla.
HPV ei aina näy papakokeissa, vaikka se olisikin olemassa. Ihminen voi siis kantaa tietämättään kyseistä virusta ja tartuttaa sen kumppaniin. Tästä ei kuitenkaan kannata kantaa huolta, sillä suurin osa väestöstä saa HPV-tartunnan jossain vaiheessa elämää. Toki uusien seksikumppanien kanssa on hyvä käyttää kondomia ja näin ehkäistä viruksen ja muiden seksitautien leviämistä, mutta valitettavasti kondomikaan ei suojaa sataprosenttisesti, kun kyseessä on HPV.
Papilloomavirus voi tarttua seksissä kummin päin vain, olit sitten ns. vastaanottava tai antava osapuoli. Viruksen on myös mahdollista levitä, vaikka olisit täysin oireeton. Viruksen tartuntamekanismit ovat vielä osittain epäselviä, eikä ole tarkkaa näyttöä siitä, voiko HPV levitä myös suudellessa. HPV:n yleisimmät tartuntareitit ovat kuitenkin limakalvot ja rikkinäinen iho.
Miehillä olevaa HPV:tä testataan vain, jos heillä ilmenee oireita. HPV-seulontoja ei myöskään tehdä miehille. Virtsasta on kuitenkin mahdollista selvittää, onko miehellä HPV:tä. Tämä ei kuitenkaan aina tule selville kokeellakaan.
Papilloomavirusta, sen tartuntamekanismeja ja ehkäisyä tutkitaan parhaillaan laajasti, ja tämän myötä saadaan myös uutta tarkempaa tietoa. Lääketiedekään ei valitettavasti vielä ole selvittänyt kaikkia HPV:een liittyviä lainalaisuuksia.
Mikäli sinulla ilmenee vielä tulevaisuudessa oireita, on ne hyvä hoitaa, mutta papilloomaviruksen tartuttamisesta/tartunnan saannista sinun ei kannata murehtia, sillä sen leviämistä on miltei mahdotonta ehkäistä. Suosittelen käyttämään uusien seksikumppanien kanssa kondomia, mutta jos sinulla on vakituinen kumppani, voitte huoletta harrastaa seksiä myös ilman kondomia pelkäämättä HPV:n tarttumista. Virus kyllä tarttuu toiseen ajan myötä jos on tarttuakseen.
Voit tutustua aiheeseen YTHS:n sivuilla, lukea täältä lisää naisilla esiintyvästä kondyloomasta ja täältä miehillä esiintyvästä. Tässä myös mielenkiintoinen Turun yliopiston artikkeli HPV:sta ja sen nykytutkimuksen tilasta vuodelta 2014.
Jos sinua jäi askarruttamaan jokin asia liittyen papilloomavirukseen tai kondylomaan, suosittelen olemaan yhteydessä sukupuolitautien poliklinikalle. Heillä on hyvä tietämys näihin teemoihin liittyvistä asioista.
Vastaaja: Pauliina W. & Oona Turunen
Julkaistu: 3.5.2017