Hei! Olen 24-vuotias nuorimies. Olen katsonut pornoa 16 vuotiaasta asti. Aluksi heteropornoa myöhemmin hetero sekä lesbopornoa ja nyt myös homopornoa muutaman kerran ja samalla harrastanu itsetyydytystä. Myöhemmin olo on huono ja ahdistunut. Myös olen kärsinyt itkuisuudesta ja oksentelusta homopornon jälkeen. Onko minulla pornoriippuvuus? En ole koskaa kokenut vetoa samaan sukupuoleen tai muutenkaan ihastunut. Homoporno kyllä kiihottaa kuten myös lesbo ja heteroporno mutta jälkitunnelma on ihan hirveä. Olen nyt pyrkinyt lopettamaan sen katsomisen koska se ahdistaa ja vaikuttaa omaan mielialaan. Mitä mieltä olette? Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Sinua mietityttää suhteesi pornoon. Kerrot että olet katsellut hetero- ja lesbopornoa sekä homopornoa, mutta jälkimmäisen katselu aiheuttaa ahdistusta. Kerrot että et tunne vetoa tai ole ihastunut saamaa sukupuolta oleviin henkilöihin.
Porno on kuvitettuja fantasioita, joiden maailmassa voi kokeilla erilaisia ja itselle vierailtakin tuntuvia asioita. Yleisenä nyrkkisääntönä seksuaalisuuden alueella voi pitää, että kannattaa tehdä itselle kivalta tuntuvia asioita. Uusien asioiden kanssa voi kuitenkin herätä myös vahvoja tunteita ja hämmennystä ja se on hyvin tavallista.
Kertomuksesi perusteella saan kuvan, että homopornon katseleminen niinkään ei tunnu ahdistavalta vaan sen jälkeiset ajatukset homoseksuaalisesta materiaalista kiihottumisesta. Se että jonkinlainen fantasia tuntuu kiihottavalta ei välttämättä tarkoita mitään sen enempää. Se voi tuntua jännittävältä ja uudelta tai vaikka hämmentävältä tai pelottavalta. Se on ihan OK.
Ehkä voisit ottaa pienen tauon homopornon katsomisesta ja tunnustella millaisia tunteita ahdistuksen takana on. Onko ahdistuksen, itkeskelyn ja oksentelun taustalla esimerkiksi pelkoa, häpeää tai syyllisyyttä vai jotain muuta tunnetta? Miten yleisesti suhtaudut ajatukseen homoseksuaaliseen materiaalin katselusta? Entä lähipiirisi? Onko kiinnostuksesi siirtynyt homopornon suuntaan vai onko muunkinlainen porno kiihottavaa? Millainen porno tai muu tapa kiihottua voisi tuoda hyvän fiiliksen?
Mietit myös olisiko sinulla pornoriippuvuus. Riippuvuuteen liittyy usein pakonomaista tarvetta katsella paljon pornoa ja se usein haittaa elämää. Kuvaksestasi ei varsinaisesti välity riippuvuuteen liittyviä piirteitä, mutta jos tilanne pahenee tai haluat jutella tästä tai homopornon herättämistä tunteista enemmän, voit esimerkiksi varata ajan Sexpon seksuaalineuvontaan.
Vastaaja: Leena Akatama & Elina Tanskanen
Julkaistu: 4.10.2017