Hei! Olen noin 21-vuotias mies, joka haluaisi kysyä masturboinnin ja pornon vaikutuksen seksuaalisesti kokemattoman ihmisen mieleen! Olen noin 16 vuotiaasta asti masturboinut noin 3-4 kertaa viikossa(joskus jopa vähemmän) ja 90% näistä masturbointi kerroista olen katsonut samalla pornoa. Haluaisin kysyä, sillä tämä asia on vaivannut minua jo jonkun aikaa, että onko tämä normaalia? Joskus jopa mietin, että voiko tämä porno ja masturbointi vaikuttaa siihen, että olen vielä neitsyt? Olen yrittänyt pitää taukoa, mutta maksimi tauko oli 2vk. Sen jälkeen retkahdin taas. Tuntuu joskus että en pysty olemaan ilman masturbointia. Kovasti olen halunnut kyllä hankkia seksuaalisia kokemuksia naisten kanssa, mutta en ole uskaltanut tehdä aloitetta tämän asian suhteen! Pystynkö jatkamaan hyvillä mielin masturbointia sekä pornon katsomista? Molemmista asioista kyllä pidän, mutta jostain syystä nämä asiat ovat mietityttäneet minua paljon! Tiedän senkin kyllä, että porno ei vastaa todellista seksiä, ja että kaikki ne on tekaistua, mutta voiko pornon katsominen jollain tavalla vaikuttaa negatiivisesti?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Upeaa, että harrastat masturbointia. Sen kautta tutustut kehoosi ja sen seksuaalisiin reaktioihin. Sooloseksi on hyvä asia ja turvallinen tapa harrastaa seksiä. Muu seksi tapahtuu kyllä omalla ajallaan. Kerrot, että harrastat itsetyydytystä enimmillään 3-4 kertaa viikossa. Lukumäärä kuulostaa minun mielestäni normaalilta ja muistathan, että jokainen harrastaa seksiä juuri sen verran kuin itselleen on sopivaa. Vasta sitten, jos sooloseksi alkaa häiritä muuta elämääsi, kuten työssäkäyntiä tai opiskelua, sosiaalisia suhteitasi tai muita harrastuksiasi, kannattaa miettiä harrastatko sitä liikaa.
Porno on monelle ihmiselle sopiva ja luonteva tapa kiihottua, kun haluaa masturboida. Sen katsomisessa ei ole mitään väärää. Ja olen hyvin iloinen siitä, että tiedät, ettei porno vastaa todellista seksiä. Koska olet noin järkevä asian suhteen, ei sinulla ole huolta siitä, että se vaikuttaisi sinun mieleesi negatiivisesti tai vaikeuttaisi käyttäytymistäsi naisten suhteen. Pornon vaikutuksia mieleen on myös paljon tutkittu ja on todettu, että sillä ei ole negatiivista vaikutusta. Voit halutessasi lukea lisää pornon vaikutuksista Sexpon sivulta.
Voit hyvillä mielin jatkaa sooloseksiä ja pornon katsomista ja nauttia omasta seksuaalisuudestasi ja seksistä!
Vastaaja: Hanna Vuorimaa
Julkaistu: 27.8.2015