Morjes ! Minulla tänään alkoi tuntumaan tuossa peniksen jänteessä kipua kun alan venyttämään esinahkaa taaksepäin, En kyllä tiedä missä vaiheessa siihen olisi tullut vaurioita koska en ole tänään edes masturboinut että onko siihen voinut tulla jotain kun olen venyttänyt esinahkaa taakse ? Olen lukenut netissä että sen pitäisi parantua itsestään noin parissa viikossa mutta peniksen pesu ei onnistu oikeen esinahan alta. En kehtaa käydä näyttämässä sitä kouluterveydenhoitajalle ja en tiedä miten saan varattua terveyskeskuksesta ajan ilman että vanhemmat saa tietää siitä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kertomasi perusteella on vaikea sanoa, mistä tarkalleen on kyse.  Saattaa olla, että peniksen jänne on nirhautunut tai hankautunut, kun olet venyttänyt esinahkaa taakse, tai aiemmalla itsetyydytyskerralla. Tällaiset hankaumat paranevat yleensä itsestään. Kokeile pestä sormellasi esinahan alta niin hyvin kuin onnistut, mutta älä vedä nahkaa väkisin liikaa taakse. Voit myös voidella esinahkaa ja peniksen kärkeä esimerkiksi ihoa ja limakalvoja hoitavalla Ceridal-öljyllä, jota saa apteekista. Jos esinahkasi tuntuu tiukalta, on sen rauhallinen, kärsivällinen venyttely öljyn tai muun liukasteen kanssa yleensä avuksi.
Jos kipu peniksessäsi ei mene parin viikon aikana ohi, voi olla hyvä varata aika terveydenhoitajalle tai lääkärille. Erilaiset vaivat peniksessä ovat hyvin tavallisia ja kouluterveydenhoitaja on varmasti niihin tottunut, joten harkitse vielä, voisitko kuitenkin käydä näyttämässä vaivaa hänelle. Jos mieluummin menet terveyskeskukseen, voit varata ajan soittamalla terveyskeskuksen ajanvarausnumeroon. Joihinkin terveyskeskuksiin voi varata ajan myös netin kautta. Ohjeet ajan varaamiseen löydät oman terveyskeskuksesi nettisivuilta. Jos olet yli kymmenenvuotias, vanhemmat eivät saa tietää ajanvarauksesta tai käynnistä, jos he eivät erikseen kysy sitä terveyskeskuksesta. Joissakin tapauksissa alaikäinen voi asettaa kiellon, että hänen terveystietojaan ei kerrota vanhemmille edes pyynnöstä. Tästä sinun kannattaa kysyä tarkemmin terveyskeskuksesta.
Vastaaja: Hanna Terävä & Henriikka Sundell
Julkaistu: 6.10.2017