Onko mahdollista saada sukupuolitaudin tartunta toisen henkilön likaisista pikkuhousista? Onko se MILLÄÄN tavalla mahdollista, esim. Hieromalla toisen henkilön likaisia pikkuhousuja omaan sukupuolielimeen tai tunkemalla toisen henkilön likaiset pikkuhousut omaan suuhun? Toivon pikaista ja perusteltua vastausta. Kiitos jo etukäteen!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kysyit voiko sukupuolitautitartunnan saada toisen ihmisen likaisista pikkuhousuista. Vastaus on ei. Sukupuolitaudit ovat bakteerien, virusten tai alkueläinten aiheuttamia tauteja ja ne tarttuvat suurelta osin seksikontaktissa.
Taudit tarttuavat suojaamattomassa seksissä limakalvojen sekä rikkoontuneen ihon kosketuksessa. Tartunta voi tapahtua terskan, emättimen, peräsuolen tai suun limakalvoille. Kondomi oikein käytettynä suojaa suurimmalta osalta tauteja, kuitenkin kondylooma ja sukuelin herpes  voi tarttua suojattujen alueiden ulkopuolelta. Sukupuolitaudit eivät tartu esim. uimahallin vedestä, saunan lauteilta tai wc istuimesta eikä siis näin ollen myöskään likaisista pikkuhousuista. Täysin turvallista on myös halaaminen, koskettaminen, suukottelu ja sukuelinten hyväily käsin.
Lisää sukupuolitaudeista ja niiden ehkäisystä voit lukea sexpon sivuilta.
Vastaaja: Elisa Lindqvist & Anna Kolster
Julkaistu: 14.12.2016