moi! tartteisin pikaisesti apua, mutta siis mul oli täl viikolla joka päivä kauhee migreeni, nii otin aamuin ja iltasin särkylääkettä ja mul piti alkaa 24pvä menkat, mul oli kipuja mut ne ei oo vieläkää alkanu 29päivä? johtuuks tää noista kipulääkkeistä? nyt ns pelkään kokoajan et ne alkaa yllättäen eikä mul oo sillon mtn sidettä/tampoonia :/

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Et kerro, onko sinulla yleensä säännöllinen kuukautiskierto. Joillakin naisilla kierto tasaantuu iän myötä, toisilla se pysyy aina epäsäännöllisenä. Ulkopuolisia syitä, jotka voivat siirtää kuukautisten alkamista, voi olla esimerkiksi stressi, väsymys ja huono nukkuminen, flunssa tai sairastelu. Joskus ne viipyvät vaan ihan ilman syytä.
Ottamasi kipulääkkeet eivät itsessään siirrä kuukautisten alkamisaikaa. Koska monilla aikuisilla naisillakaan kuukautiskiero ei ole tasainen, on niiden odottelu ajoittain jännittävää. Monet naiset joko pitävät sidettä tai pikkuhousunsuojaa pikkuhousuissa jo valmiiksi jos se ei heitä hiosta. Jotkut tuntevat kun kuukautiset ovat alkamassa joko kipuna tai esimerkiksi pissahädän tunteena ja tietävät näin mennä vessaan, useat kantavat aina varasidettä ja varapikkuhousujakin käsilaukussa valmiina.
Vastaaja: Anna Wootten
Julkaistu: 11.2.2016