moika tarvisin pikasesti vastauksen muija on 16 ja mä oon 17 ja ollaa käytetty välil ehkäsyä mutta välil jää kondoomi käyttämättä ja viimeks mul oli jotai valkost juttuu nahan alla niin pelätää nyt muijan kans et se ois raskaan ku sil ollu maha kipee ja sitä oksettanu koko viikon eikä tuu mitää ulos ja sil pitäs alkaa menkat perjantaina niin kyselisin viel sitä et voiko menkat tulla jos on raskaana ?ja mistä tunnistaa raskauden ?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olette yrittäneet huolehtia ehkäisystä. Niin kannattaa tehdä jatkossakin.
Esinahan alle kertyy usein vaaleaa, tahmaista eritettä, joka koostuu peniksen omista eritteistä, kuolleesta ihosolukosta ja ihohuokosten talista. Tämä erite ei ole siemennestettä.
Kumppanisi oireet voivat viitata mahdolliseen raskauteen, mutta voivat olla myös muita vatsavaivoja.  Ainoa keino selvittää, onko raskaana, on tehdä raskaustesti tai hakeutua lääkäriin tarkastukseen. Kuukautisten tulo ei aina takaa sitä, että ei olisi raskaana, koska kuukautisten kaltaista vuotoa saattaa tulla myös raskauden alkuaikana. Mikäli kumppanisi kuukautiset eivät ala ajallaan tai haluatte muuten selvittää raskauden mahdollisuuden, voi apteekista ostaa raskaustestejä. Testit maksavat noin 10 euroa ja ovat huolellisesti tehtynä luotettavia.
Jatkossa suosittelen aina kondomin käyttöä, koska se suojaa ei-toivotun raskauden lisäksi myös mahdollisilta sukupuolitaudeilta.
Vastaaja: Teija Männikkö & Henriikka Sundell
Julkaistu: 6.11.2017