Mulla on tulleet kuukautiset ihan normaalisti ja tein testin, joka näytti negatiivista. Silti on koko ajan nälkä, mielialanvaihteluita ja muutamana päivänä viikossa huono olo. Voinko olla raskaana tietämättäni niin ettei se näy testissä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Mikäli teit raskaustestin esimerkiksi apteekista saatavalla raskaustestillä, niin voit luottaa sen tulokseen. Mainitsit myös, että kuukautisesi ovat tulleet normaalisti. Kohdallasi en olettaisi sinun olevan raskaana. Tarvittaessa voit kääntyä terveysaseman puoleen ja kertoa, että haluat tehdä raskaustestin. Testausmahdollisuuksia on kaksi, eli näytteen voi ottaa virtsasta tai verestä. Mielialanvaihtelut, jatkuva nälkä ja huonovointisuus muutamana päivänä viikossa voivat johtua murrosiästä ja kasvusta. Huolehdithan siitä, että syöt tarpeeksi ja säännöllisesti. Tarvittaessa voit keskustella tilanteestasi kouluterveydenhoitajan kanssa, jolla on vaitiolovelvollisuus.
Koska olet huolissasi siitä, että olisit ei-toivotusti raskaana, suosittelen lämpimästi, että keskustelet terveydenhoitajan kanssa myös sinulle sopivasta raskauden ehkäisyvaihtoehdosta.
Vastaaja: Veli-Pekka Kallen-Autio & Elina Tanskanen
Julkaistu: 13.11.2017