Hei, mua huolestuttaa kuukautisten jälkeinen verenvuoto. Eli kuukautiset tulevat ajallaan ja ovat ihan normaalit, mutta nyt parien kuukautisten jälkeen, noin viikon päästä niiden loppumisesta, on alkanut sellainen outo tiputteluvuoto. Se on täysin kivuton ja yleensä ohi parissa päivässä. Olen tehnyt raskaustestejä, joten ei kai kyse voi olla mistään kiinnittymisvuodosta, jos kaikki testit ovat negatiivisia. Olen käsittänyt, että ovulaation aikana verta voi tiputella hieman, mutta outoa on että minulla ei kertaakaan kuukautisten jälkeen ennen tätä näiden neljän vuoden aikana ole vastaavaa vuotoa ollut.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kerroit, että sinulla on kaksien viime kuukautisten jälkeen ollut välivuotoja noin viikko kuukautisten loppumisen jälkeen, ja ilmeisesti sinulla on ollut kuukautiset noin neljän vuoden ajan. Käytätkö jotain hormonaalista ehkäisyä? Hormonaaliseen ehkäisyyn voi liittyä vaaratonta tiputtelu- tai välivuotoa.
Joillakin naisilla voi esiintyä myös ovulaatiovuotoa, kuten itsekin totesit. Ovulaatio tapahtuu yleensä keskimäärin kierron puolivälissä. Et kertonut kiertosi pituutta, mutta usein kuukautiskierron oletus pituutena käytetetään 28 päivää, jolloin ovulaatio osuisi suunnilleen kierron 14. päivään. Jos kierto on lyhyempi tulee myös ovulaatio aikaisemmin. Ovulaatiovuoto on niukkaa vuotoa, joka kestää 1-2 päivää.
Kerroit myös, että olet tehnyt raskaustestejä varmistaaksesi, ettei kyse ole kiinnittymisvuodosta. Oletko ollut yhdynnässä ilman ehkäisyä, voiko raskauden mahdollisuus olla yksi vaihtoehto vuodoille? Koska raskaustestit ovat olleet negatiivisia, on epätodennäköistä, että kyseessä olisi kiinnittymisvuoto, kuten itsekin totesit.
Välivuotoihin voi olla useita syitä, joten ilman lääkärintutkimusta on mahdoton sanoa, mistä välivuotosi johtuvat. Koska sinulla ei ole aiemmin ollut välivuotoja ja niitä on ollut nyt useammassa kierrossa on suositeltavaa hakeutua lääkärille, jotta voidaan varmistaa mistä vuodot johtuvat. Suosittelen ottamaan yhteyttä omaan terveysasemaasi ja varaamaan lääkäriajan. Ota käynnille mukaasi tiedot useamman kuukauden ajalta siitä, milloin kuukautisesi sekä välivuotosi ovat alkaneet ja loppuneet.
Vastaaja: Seksuaalineuvontaopiskelija & Elina Tanskanen
Julkaistu: 7.11.2017