Hei! En ole harrastanut suojaamatonta seksiä. Tarviiko minun mennä sukupuolitautitesteihin kun olen alkanut seurustelemaan. Minulla on huuliherpes mutta ei ikinä näkyvä niin sain tartutettua sen yhden naisen ala päähän. Onko tämä mahdollista vai oliko vaan huono tuuri. Miten jatkossa voin tietää että en tartuta ketään muuta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jos olet harrastanut suojaamatonta suuseksiä on hyvä käydä sukupuolitauti testeissä. On myös tärkeä kertoa minkälaista seksiä olet harrastanut niin että näytteet otetaan oikeasta paikasta, esimerkiksi nielusta.
Seksitaudit voivat tarttua yhdynnässä, anaaliseksissä ja suuseksissä. On mahdollista tartuttaa huuliherpes huulesta toisen ihmisen sukupuolielimiin, vaikka kyseessä on kaksi eri virus tyyppiä niin nämä tarttuvat myös ristiin.
Käytä jatkossa suuseksisuojaa tai leikkaa kondomista oma suuseksisuoja. Jos limakalvot eivät ole kontaktissa, viruksen ei pitäisi tarttua kumppanillesi. Silloin kun on aktiivisiä rakkuloita tai haavoja, suuseksiä kannattaa välttää.
Vastaaja: Anna Kolster-Weckström
Julkaistu: 13.9.2017