Ihastuminen
Hei
Olen 18-vuotias mies. Vähän aikaa sitten tajusin, että olen ihastunut yhteen kaveriini. Olen alkanut ajattelemaan häntä enemmän ja enemmän. Lisäksi olen alkanut näkemään unta hänestä jne.
Mitään ongelmaa ei sinänsä olisi, mutta kun hän sattuu olemaan mies. En ole koskaan pitänyt itseäni homona. Minulla ei ole koskaan ollut tällaisia tunteita ennen. Olen ennen ihastunut vain naisiin jne.
Suurin ongelma on se, että tiedän hänen olevan hetero. En tiedä miten minun pitäisi edetä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuus on hyvin monimuotoinen asia ja joskus se voi myös hämmentää. On ihan ymmärrettävää, että tilanne voi mietityttää sinua. Voin kuitenkin lohduttaa sinua kertomalla, ettet ole ainoa ihminen maailmassa, joka on joskus ihastunut samaa sukupuolta olevaan kaveriinsa. Moni voi kuitenkin määritellä vastedeskin itsensä heteroksi, vaikka olisikin joskus ihastunut samaa sukupuolta olevaan henkilöön. Ihastumisia voi siis tulla ja mennä ja aina kaikista ihastuksista ei ole pakko kertoa toiselle, voi vain nauttia tunteesta ja pitää tuntemuksensa itsellään.
Tuntuuko sinusta enemmän siltä, että haluaisit kertoa kaverillesi tunteistasi? Sekin on ihan sallittua. Jos kertominen tuntuu sinusta hyvältä vaihtoehdolta, voit esimerkiksi aloittaa kertomisen kautta rantain ja sanoa nähneesi outoa/hassua/ilahduttavaa unta kaveristasi. On toki otettava huomioon, että kaveri saattaa yllättyä ja ehkäpä suhtautua nuivastikin tilanteeseen. Jos hän on tosiystävä ja sinut seksuaalisuutensa kanssa, luulisi hänen ymmärtävän kuitenkin, että ihastumisen ei ole pakko johtaa mihinkään, jos ei siltä tunnu ja elämä voi tarvittaessa jatkua ihan ennallaan. Tapahtuuhan sitä ihastumisia tyttöihinkin, mutta kaikkien kanssa ei kuitenkaan päädytä sänkyyn tai parisuhteeseen.
Jos tilanne vielä mietityttää, tai jopa ahdistaa, olisi hyvä, että juttelisit asiasta jonkun tutun kanssa. Myös meidän puoleemme saa kääntyä ja soittaa esimerkiksi ilmaiseen neuvontapuhelimeemme. Puhelimessa apua tarjoaa vaihtoehtoisesti myös Poikien Puhelin. Lisäksi Setan sivuja tutkimalla voit löytää paljon tietoa ja neuvoja, mikäli asia kiinnostaa vielä syvemmin. Toivottavasti löydät jonkun sinua miellyttävän ratkaisun ja asiat menevät mallikkaasti.
Maija Nieminen