Immenkalvo ja yhdynnän harrastaminen
Emättimen reikä on pieni ja siinä on niin sanottu septate hymnen eli ihonpala ns reijän keskellä (eli periaattessa kaksi reikää) voinko silti harrastaa yhdyntää vai pitääkö ihonsuikale käydä leikkaamassa

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Immenkalvo on joustava ja rengasmainen ihopoimu emättimen suuaukon sisäpuolella. Immenkalvon muoto ja paksuus vaihtelee henkilöittäin. Hienoa, että oletkin jo tutustunut kehoosi ja tiedät, minkälainen oma immenkalvosi on. Maailmassa on myös muitakin, joilla on samantyyppinen immenkalvo kuin sinulla.
Onnistuuko sinulta esimerkiksi tamponin tai sormen laittaminen emättimen sisään? Etenkin nuorilla immenkalvon aukko voi olla ahdas. Jos aukko on ahdas, voi jonkin asian tai esineen laittaminen sisään tuntua vaikealta ja epämukavalta. Väkisin ei saisikaan laittaa mitään emättimeen.
Joustavuutensa ansiosta immenkalvon aukkoa on mahdollista varovasti venytellä. On kuitenkin yksilöllistä, kuinka paljon immenkalvon aukko venyy. Venyttelyä voi halutessaan kokeilla puhtain käsin ja liukuvoiteen tai vaseliinin avulla. Venyttelyissä kannattaa edetä hiljalleen ja omaa kehoaan kuunnellen. Kerralla ei tule venytellä liikaa. Jos jokin sattuisi, kannattaa lopettaa ja jatkaa venyttelyä jollain toisella kerralla. Immenkalvon aukko venyy hieman myös luonnollisesti iän myötä kehon muiden muutosten mukana.
Kuvaamasi immenkalvon muoto ei varsinaisesti estä yhdyntää, mutta saattaa vaikuttaa sen onnistumiseen. Tilanteissa ja kehoissa on paljon eroja. Kumppanin kanssa kannattaakin jutella asiasta avoimesti ja miettiä tarvittaessa, olisiko jokin muu seksitapa yhdynnän sijaan teille sopivampi, jos immenkalvon aukko tuntuu ahtaalta. Yhdynnän kuuluu tuntua miellyttävältä molempien osapuolten mielestä.
Kaikkein varminta on kysyä ennen yhdyntöjen alkamista gynekologilta tai kouluterveydenhuollosta neuvoja tilanteeseensa. Lääkäri tai hoitaja pystyy paremmin neuvomaan juuri sinua terveyteesi ja mahdollisiin hoitomuotoihin liittyen. Mitään syytä huoleen ei kuitenkaan ole, tilaan on tarvittaessa saatavilla helposti apua.
Neuvonnan tiimi