Moi! Olen 17-vuotias poika, ja olen aloittanut pari kuukautta sitten seksin- ja yhdyntöjen harrastamisen pitkäaikaisen tyttöystäväni kanssa, yhdyntäkertoja on ollut noin 15. Hommat luistaa (heh heh) muuten hyvin, mutta en ole onnistunut saamaan siemensyöksyä tai orgasmia millään tavalla tyttöystävän seurassa. Itsetyydytyksessä ei ole ollut tätä ongelmaa. En koe jännittäväni enää, mutta ongelma alkaa häiritä meitä molempia vähitellen varsin paljon. Voiko ongelma olla kondomin käytössä? Yhdyntä ei meinaa tuntua tarpeeksi vahvasti. Tyttöystäväni on harkinnut hormonaalisen ehkäisyn aloittamista, mutta jos ongelma ei ratkea sillä, on se hieman turhaa.

Moikka,
ja kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että olette aloittaneet pari kuukautta sitten yhdynnät tyttöystäväsi kanssa. Siemensyöksyn tai orgasmin saaminen voi tosiaan aluksi vaikeutua jännityksen takia. On tärkeää, että ennen itse yhdyntää suutelette, hyväilette toisianne vaatteiden päältä ja alta ihan rauhassa. Kiihottuminen on yksilöllistä ja tilannekohtaista. Siksi on tärkeää antaa esileikille aikaa. Tutustukaa rauhassa toisiinne, kehoihinne, puhukaa fantasioista ja mieltymyksistä. Voitte opettaa toisille, mikä juuri teistä on kaikista kiihottavinta. Jos puhuminen ujostuttaa, voitte myös esimerkiksi kirjoittaa toisillenne kirjeet.
Voitte pohtia voisitteko kokeilla erilaisia yhdyntäasentoja. Tai tuntuisiko sinusta hyvälle, jos sinä tai kumppanisi hyväilisi nännejäsi tai peräaukkoasi yhdynnän aikana. Entä voisitteko yhdynnän sijaan tai lisäksi kokeille käsi- ja suuseksiä lisäämään kiihotusta? Tai olisiko itsetyydytyksen aikana mahdollisesti käyttämistäsi mielikuvista apua seksin aikana?
Mainitsit myös, että kondomi saattaa vaikuttaa tuntemuksiisi. Kondomi voi olla yksi syy ja siksi suosittelen, että kokeilette erilaisia kondomeja, ohuempia ja paksumpia. Kannattaa myös varmistaa, että kondomi on oikean kokoinen sinulle. Nettikaupoista löytää hyvin erilaisia kondomeja. Suosittelen yhdessä tyttöystäväsi kanssa pohtimaan hänen menemistä gynekologille ja muunlaisen ehkäisyn hankkimista kuten esimerkiksi e-pillereiden. Silloin voisitte harkita kondomin pois jättämistä.
Voit soittaa Sexpon maksuttomaan neuvontapuhelimeen p.0800-90044 ti klo 16–18, to klo 18–20, la klo 14–16 mikäli asia vielä vaivaa sinua. Antakaa itsellenne ja toisille aikaa ja nauttikaa uuden opettelusta!
Vastaaja: Marja Kihlström
Julkaistu: 14.3.2014