pedofilia
Hei, joskus ehkä viisi vuotta sitten käyttämässäni somessa kiersi kehotus käydä ilmiantamassa yksi lapsipornoa sisältänyt blogi. Postauksessa oli linkki blogiin, ja klikkasin itseni sinne, vaikka sen olisi voinut ilmiantaa käymättä blogissa ollenkaan. Sivulla näkemäni kuvat vaivaavat minua edelleen. Lähinnä se, että miksi avasin tuon blogin, vaikka tiesin mitä sieltä löytäisin. Pelkään, että olen pedofiili, vaikka en koe kiihottuvani lapsista. Asia on nyt jotenkin noussut vaivaamaan mieltäni uudestaan ja päässyt siihen pisteeseen asti, että aina nähdessäni lapsia, mieleeni tulee vain pedofilia ja pelko siitä, että mitä jos olen itse sellainen. Seksuaalisuus on ollut minulle jo pitkään vaikea asia (olen lesbo) ja olen ollut monta vuotta vähän hukassa sen kanssa. Mietin, että vaikka en mielestäni kiihotu lapsista tai teineistä tai halua harrastaa seksiä heidän kanssaan (tahdon tasavertaisen parisuhteen ikäiseni naisen kanssa) niin mitä jos olen vain kieltänyt asian itseltäni niin voimakkaasti, että en pystykään tunnistamaan sitä halua? Uskottelinhan itselleni myös monta vuotta, että olen hetero enkä lesbo. Mietin myös, että missä määrin ns. morbid curiosity on tässä suhteessa normaalia? Ihmisethän ovat kiinnostuneita kauheistakin asioista ja haluaisin usko, että se blogi oli osaltani vain jotain typerää teinin uteliaisuutta. Kuitenkin muistan myös teininä joskus lukeneeni netistä löytämiäni seksinovelleja, joiden hahmot saattoivat joskus olla alaikäisiä (joskus suht nuoriakin), jotka harrastivat seksiä aikuisten kanssa. Asia vaivaa minua nykyään hirveästi. Tuntuu kamalalta, että voisin haluta vahingoittaa lapsia jotenkin.

Hei ja kiitos viestistäsi.
Hyvä kun otit meihin yhteyttä, pohdintasi kuulostaa raskaalta yksin kannettavaksi.
Kerrot että vierailu lapsikohteista materiaalia sisältävällä sivulla on jäänyt vaivaamaan mieltäsi ja pohdit, oletko pedofiili vaikka et koekaan kiihottuvasi lapsista. Pedofilia eli lapsikohteinen seksuaalisuus tarkoittaa jatkuvaa ja voimakasta seksuaalista kiinnostusta esimurrosikäisiä lapsia kohtaan.
Lapsikohteisuudesta puhuttaessa on erityisen tärkeää erottaa toisistaan yhtäältä ajatukset ja mieltymykset sekä toisaalta teot. Mielemme tuottaa ajatuksia jatkuvasti ja joskus nähty tai kuultu voi jäädä mieleen kummittelemaan kuvaamallasi tavalla. Fantasioiden ja mieltymysten maailmassa tosimaailman säännöt eivät ole voimassa, ja on aivan sallittua fantasioida asioista, joiden toteuttaminen on tosimaailmassa kiellettyä. Teoistaan ihminen on vastuussa, ja lapsiin ja nuoriin kohdistuvat seksuaaliset teot ovatkin rikoslaissa kriminalisoituja.
Moni kokee valtavaa ahdistusta ajatuksistaan ja mieltymyksistään, vaikka tietäisi, ettei koskaan voisi toimia näiden pohjalta. Ei-toivottujen ajatusten kanssa on sellainen ikävä homma, että mitä enemmän niitä yrittää olla ajattelematta, sitä vahvemmin ne yleensä tunkeutuvat mieleen. Jos nyt pyydän sinua olemaan kaikin voimin ajattelematta punaista ilmapalloa, niin mitä mieleesi tulee? Mitä luultavimmin punainen ilmapallo. Voisiko tilanteessa, jossa kohtaat lapsia ja alat ajatella pedofiliaa, olla kyse juuri tästä? Pyritkö niin kovasti olemaan ajattelematta jotakin, että tuo ajatus täyttää mielesi?
Suhdetta omiin ajatuksiin on mahdollista työstää. Esimerkiksi täältä Oivamieli-sivustolta löytyy harjoituksia, jotka voivat auttaa sinua tarkkailemaan ajatuksiasi ja tunteitasi mielesi tuotteina. Et ole yhtä kuin ajatuksesi. Jos ajatuksesi aiheuttavat sinulle ahdistusta, saattaisit hyötyä myös tästä Mielenterveystalon tarjoamasta ahdistuksen omahoito-ohjelmasta.
On myös ihmisiä, jotka aidosti tuntevat seksuaalista kiinnostusta lapsiin. Mikään ajatus, fantasia tai kiinnostus ei kuitenkaan suoraan johda tekoon. Teon toteuttaminen on aina valinta. Jos siis tuntisitkin kiihottuvasi lapsista, niin sinun on silti täysin mahdollista elää hyvää elämää, jossa et vahingoita lapsia etkä itseäsi. Mielenterveystalossa on maksuton omahoito-ohjelma myös lapsiin kohdistuvaan seksuaaliseen kiinnostukseen. Siihen tutustuminen voisi lievittää huoliasi ja tarvittaessa tarjota konkreettisia työvälineitä ja toimintaohjeita asian käsittelyyn.
Kannustaisin sinua varaamaan ajan maksuttomaan seksuaalineuvontatapaamiseen, jossa pääsisit juttelemaan ammattilaisen kanssa tästä sinua vaivaavasta asiasta. Tapaaminen on mahdollista toteuttaa myös etänä joko puhelimitse tai Skypellä. Voit soittaa myös neuvontapuhelimeemme sen päivystysaikoina.
Maria Vihlman